Nak beli ke tak? Erm… beli je lah. 5 Perkara Sebelum Membeli.

                      Saya pernah mengalami satu situasi ketika berjalan di pasaraya, niat cuma ingin berjalan-jalan. Cuma ingin ‘window shopping’. Tetapi apabila terlihat sesuatu yang menarik, terkena pula baru mendapat bayaran tertentu, terdetik untuk membeli barangan tersebut. Yang lebih teruk lagi, setelah beberapa ketika, barangan tersebut tidak lagi atau pernah digunakan. Anda juga pastinya pernah mengalaminya.

Ini merupakan 5 perkara yang boleh kita gunakan dalam situasi tersebut.

#1 Keperluan VS Kehendak

Kita perlu memikirkan barangan tersebut merupakan keperluan atau kehendak.

Barangan keperluan merupakan barangan yang kita perlu ada untuk meneruskan atau memudahkan sesuatu pekerjaan. Sebagai contoh peniaga internet memerlukan telefon pintar untuk sistem emel dan aplikasi facebook. Ini untuk memudahkan urusan jualbeli dan juga menguruskan sebarang pertanyaan dari pembeli dan bakal pembeli.

Barangan kehendak merupakan barangan pelengkap kepada kehidupan. Ia tidak diperlukan untuk meneruskan atau memudahkan sesuatu pekerjaan. Jika kita sudah memiliki barangan dengan sesuatu fungsi, barangan yang lebih baru dengan fungsi yang sama juga boleh dikategorikan sebagai kehendak.

Versus http://musechase.com/jayvsdiddy/

Versus http://musechase.com/jayvsdiddy/

Sebagai contoh, apabila keluar telefon pintar yang baru, ia merupakan barangan kehendak jika kita sudah ada telefon pintar lama yang masih berfungsi.

#2 Manfaat

Selain itu, kita juga perlu memikirkan mengenai manfaat yang boleh kita perolehi dari barangan tersebut. Boleh juga kita klasifikasikan sebagai barangan aset atau barangan liabiliti.

Barangan aset merupakan barangan yang boleh memberikan manfaat sama ada dalam bentuk kewangan atau memudahkan kita melakukan usaha memperolehi wang. Barangan liabiliti bermaksud ia tidak memberikan kita sebarang kelebihan dalam memperoleh kewangan atau memudahkan proses memperolehi wang.

#3 Ambil Masa

Jika berada dalam situasi di atas, tanpa perlu berfikir panjang, terus tinggalkan tempat tersebut. Apabila sudah pulang ke rumah dan kita masih memikirkan mengenai barangan tadi, mungkin barangan tersebut perlu kita miliki. Tambahan lagi, jika telah sebulan berlalu, kita masih mahukan barangan tersebut, maka terbukti barangan tersebut penting.

Masa www.tradersbonanza.com

Masa www.tradersbonanza.com

Untuk memiliki barangan yang perlu dan penting, sudah pasti kita akan merancang terlebih dahulu untuk memilikinya. Dengan itu tiadalah pembelian tergesa-gesa lagi merugikan.

#4 Kenyangkan Diri

Ini merupakan psikologi diri dan juga minda separuh sedar kita. Apabila mahu pergi membeli belah, makan dulu. Bila perut kita kenyang, minda kita akan kurang berminat untuk berfikir. Kita akan terus menuju ke barangan keperluan yang telah dirancang. Setelah kenyang, perut kita juga terasa lebih berat, mata juga mahu tertutup, sudah pasti mahu pulang segera.

#5 Semak Harga

Barangan yang ditawarkan mungkin tidak semurah yang disangkakan. Akibat desakan harga murah dan hari terakhir, mungkin kita akan terpedaya. Jika memang barangan tersebut diperlukan mungkin kita sudah pernah menyemak harga di tempat lain. Kita perlu membuat pembandingan harga di beberapa tempat sebelum membuat pembelian.

Selamat Berbelanja

Diharap kaedah di atas dapat membantu kita membuat pembelian dengan lebih bijak.

Please follow and like us:
Please follow and like us:

One thought on “Nak beli ke tak? Erm… beli je lah. 5 Perkara Sebelum Membeli.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>