Tag Archives: Perbelanjaan

7 Alasan Untuk Tidak Menyimpan

Antara masalah utama dalam pengurusan kewangan ialah tidak mampu menyimpan. Alasan yang paling sering diberikan ialah ‘belum cukup bulan pun gaji dah habis, macam mana nak menyimpan?’

Ini merupakan 7 alasan paling popular untuk tidak menyimpan:

Kekerapan hasil dan belanja

Gambar dari Google search

Gambar dari Google search

Pendapatan kita selalunya diperolehi sebulan sekali, namun kita berbelanja setiap hari. Ini menyebabkan kita tidak sedar bahawa perbelanjaan harian kita telah melebihi dari pendapatan kita. Ini yang menyebabkan belum sampai hujung bulan, poket dah kering.

Perbelanjaan harian kita pasti lebih mudah untuk di kawal, apabila kita mengetahui had perbelanjaan harian. Dengan mempunyai senarai perbelanjaan bulanan, tugas memantau perbelanjaan harian menjadi lebih mudah.

Belanja tetap yang tinggi

Apabila mendengar ‘belanja tetap’, kita sering terfikir mengenai ansuran bulanan serta bil-bil bulanan. Kita sering terlepas pandang bahawa kita sebenarnya juga mempunyai perbelanjaan tetap secara harian dan juga tahunan.

Perbelanjaan harian dan tahunan ini selalunya tidak diperuntukan di dalam bajet perbelanjaan kita. Antara perbelanjaan tetap harian yang perlu kita pertimbangkan ialah tambang pengangkutan, tempat letak kereta, tol, sarapan dan makan tengah hari. Peruntukan perbelanjaan tahunan yang diperlukan ialah perbelanjaan hari perayaan, cukai jalan, insuran kenderaan, cukai harta dan cukai pintu.

Gaya hidup yang mewah

Memang kelihatan segak apabila kita memakai pakaian berjenama. Tempat membeli baju pun hanya di Pavilion. Sedangkan untuk kelihatan kemas dan segak, tidak dimestikan memakai pakaian berjenama. Keinginan kita juga perlulah seiring dengan pendapatan kita. Tidak perlulah sampai ke tahap ‘biar papa, asal bergaya’.

Perbelanjaan tidak dirancang

Perbelanjaan tidak dirancang biasanya terjadi apabila kita pergi membeli barangan keperluan. Kita mungkin pergi ke pasaraya untuk membeli 5 jenis barangan. Tetapi apabila pulang, 5 jenis barang sudah menjadi 10 jenis barang.

Mudahnya dan seronok berbelanja

Gamabr dari Google Search

Gamabr dari Google Search

Berbelanja memang menyeronokan. Sehingga saya pernah mendengar bahawa ‘shopping’ adalah terapi. Lebih-lebih lagi apabila melihat sesuatu yang cantik dan ada pula jualan yang kononnya murah.

Lebih teruk lagi apabila kita berbelanja mengunakan kad, tidak kiralah kad kredit mahupun kad debit. Ini kerana kita tidak melihat wang keluar mahupun baki wang yang kita ada.

Perbelanjaan kecil

Perbelanjaan kecil ini adalah sesuatu yang kita rasakan kecil harganya tetapi jika kerap berlaku boleh memberi impak dalam jumlah perbelanjaan. Contohnya ialah pembelian barangan berhampiran kaunter seperti coklat atau gula-gula. Ini termasuk juga, membeli majalah ketika menunggu seseorang untuk temujanji, sedangkan ia tidak perlu.

Tiada kawalan perbelanjaan

Ramai orang mengetahui senarai perbelanjaan tetap bulanan mereka. Namun tidak ramai yang mempunyai senarai perbelanjaan bulanan yang tidak tetap. Senarai barang dapur yang diperlukan tidak dibuat. Ini menyebabkan perbelanjan dibuat tanpa kawalan. Perbelanjaan dilakukan dengan ‘rasa-rasa perlu’.

Nak simpan atau tidak?

Jika mahu memberi alasan memang banyak boleh diberi. Ini hanya alasan yang sering saya sendiri gunakan dulu. Anda bagaimana?

Please follow and like us:

Piramid Wang Gaji

Terdapat satu jenis konflik kritikal yang berlaku bagi setiap individu makan gaji. Ia dinamakan sebagai “konflik akhir bulan”. Bagi semua individu yang makan gaji, konflik ini menekan kuasa guna wang yang akan dimiliki ketika memeriksa wang gaji di bank.

Pengurusan Wang

Urus Wang Gaji

Konflik pengagihan wang kepada orang lain sentiasa berlaku iaitu mengagihkan wang kepada keperluan seperti sewa rumah, kereta dan perbagai perbelanjaan lain.

Cara untuk mengatasi situasi konflik akhir bulan adalah menerusi strategi aras pyramid. Menerusi strategi ini, kita dapat urus dan selamatkan duit gaji, sebelum ia masuk ke poket orang lain. Apabila aras-aras piramid ini diikuti, pengurusan wang gaji menjadi lebih mudah.

Urus Wang Gaji

Pengurusan Wang Gaji

Aras Piramid 1 – Ramalan Masa Hadapan

Aras piramid yang pertama ialah aras ramalan masa depan. Sumbatkan 10% daripada wang gaji ke dalam piramid ini supaya masa depan yang tidak dapat diramal dapat dikurangkan risikonya.

Dana ini merupakan peruntukan yang digunakan untuk meramal masa depan. Wang ini hanya dikeluarkan untuk melakukan pelaburan untuk masa depan dan juga kecemasan melibatkan nyawa.

Aras Piramid 2 – Duit-duit Akhirat

Aras piramid yang kedua, merupakan peruntukan untuk amalan dan kebajikan. Ia lebih bertujuan untuk kebahagiaan selepas kehidupan dunia.

Apabila kita biasakan diri untuk memberi, lebih mudah untuk kita menerima. Sebahagian dari peruntukan ini adalah untuk menunaikan zakat.

Aras Piramid 3 – Piramid Gandakan Duit

Aras piramid yang ketiga ialah simpanan untuk perlaburan. Hulurkan sebahagian dari gaji untuk mengembangkan kuasa wang gaji yang dimiliki. Paksa gaji kita untuk mencari lebih banyak wang untuk kita.

Aras Piramid 4 – Menuntut Ilmu

Aras piramid yang keempat adalah berkaitan ilmu untuk mengembangkan kuasa penghasilan wang di masa depan. Peruntukan ini merupakan dana untuk pendidikan diri sendiri dan bukannya untuk pendidikan anak-anak.

Peningkatan ilmu perlu seiring dengan penigkatan usia kita. Dengan ilmu, barulah kita dapat menambah nilai diri dan juga menambah nilai orang lain.

Aras Piramid 5 – Pembelian Nilai Tinggi

Aras piramid yang kelima ialah simpanan untuk pembelian bernilai tinggi. Apabila terdapat keperluan dan keinginan, untuk melakukan pembelian bernilai tinggi, maka simpanan ini telah tersedia.

Dana ini merupakan simpanan untuk membeli sesuatu yang bersifat jangka panjang. Contohnya seperti untuk deposit rumah, deposit kereta, percutian keluarga dan juga membeli barangan bernilai/terknologi tinggi.

Aras Piramid 6 – Hadiah Diri Sendiri

Aras piramid yang keenam adalah untuk hiburan. Ini merupakan penghargaan bulanan ke atas usaha kita menghasilkan wang.

Ia juga merupakan peruntukan untuk berhibur. Kita pastinya memerlukan sedikit ruang untuk melepaskan penat dan tekanan setelah bekerja. Hadiahkan diri dengan sedikit hiburan seperti menonton wayang, pedicure, manicure dan juga urutan. Mungkin juga sekadar untuk berhibur hujung minggu di Legoland ataupun Sunway Lagoon.

Aras Piramid 7 – Bayar Utiliti & Sebagainya

Aras pyramid yang terakhir barulah untuk memenuhkan poket orang lain dengan perbelanjaan harian kita.

Segala perbelanjaan bulanan kita adalah dibawah peruntukan ini. Termasuklah komitmen tetap bulanan seperti ansuran rumah dan kereta. Sebahagiannya perlu disimpan untuk komitment tahunan seperti cukai harta, cukai pintu dan cukai jalan.

The Piramid

Egyptian Pyramid

Keutamaan Piramid

Piramid merupakan salah satu dari tujuh keajaiban dunia. Piramid istimewa kerana mempunyai struktur yang unik serta menggunakan sumber yang banyak. Piramid berbentuk luas di bahagian tapak dan semakin kecil menuju ke puncaknya.

Ini juga merupakan saranan dalam penggunaan pyramid wang gaji. Semakin banyak wang yang dapat diagihkan untuk aras-aras awal, maka lebih kukuhlah pyramid kita. Jika situasi ini sudah dapat dicapai, bermakna situasi bebas kewangan telah tercapai.

Please follow and like us:

Nak beli ke tak? Erm… beli je lah. 5 Perkara Sebelum Membeli.

                      Saya pernah mengalami satu situasi ketika berjalan di pasaraya, niat cuma ingin berjalan-jalan. Cuma ingin ‘window shopping’. Tetapi apabila terlihat sesuatu yang menarik, terkena pula baru mendapat bayaran tertentu, terdetik untuk membeli barangan tersebut. Yang lebih teruk lagi, setelah beberapa ketika, barangan tersebut tidak lagi atau pernah digunakan. Anda juga pastinya pernah mengalaminya.

Ini merupakan 5 perkara yang boleh kita gunakan dalam situasi tersebut.

#1 Keperluan VS Kehendak

Kita perlu memikirkan barangan tersebut merupakan keperluan atau kehendak.

Barangan keperluan merupakan barangan yang kita perlu ada untuk meneruskan atau memudahkan sesuatu pekerjaan. Sebagai contoh peniaga internet memerlukan telefon pintar untuk sistem emel dan aplikasi facebook. Ini untuk memudahkan urusan jualbeli dan juga menguruskan sebarang pertanyaan dari pembeli dan bakal pembeli.

Barangan kehendak merupakan barangan pelengkap kepada kehidupan. Ia tidak diperlukan untuk meneruskan atau memudahkan sesuatu pekerjaan. Jika kita sudah memiliki barangan dengan sesuatu fungsi, barangan yang lebih baru dengan fungsi yang sama juga boleh dikategorikan sebagai kehendak.

Versus http://musechase.com/jayvsdiddy/

Versus http://musechase.com/jayvsdiddy/

Sebagai contoh, apabila keluar telefon pintar yang baru, ia merupakan barangan kehendak jika kita sudah ada telefon pintar lama yang masih berfungsi.

#2 Manfaat

Selain itu, kita juga perlu memikirkan mengenai manfaat yang boleh kita perolehi dari barangan tersebut. Boleh juga kita klasifikasikan sebagai barangan aset atau barangan liabiliti.

Barangan aset merupakan barangan yang boleh memberikan manfaat sama ada dalam bentuk kewangan atau memudahkan kita melakukan usaha memperolehi wang. Barangan liabiliti bermaksud ia tidak memberikan kita sebarang kelebihan dalam memperoleh kewangan atau memudahkan proses memperolehi wang.

#3 Ambil Masa

Jika berada dalam situasi di atas, tanpa perlu berfikir panjang, terus tinggalkan tempat tersebut. Apabila sudah pulang ke rumah dan kita masih memikirkan mengenai barangan tadi, mungkin barangan tersebut perlu kita miliki. Tambahan lagi, jika telah sebulan berlalu, kita masih mahukan barangan tersebut, maka terbukti barangan tersebut penting.

Masa www.tradersbonanza.com

Masa www.tradersbonanza.com

Untuk memiliki barangan yang perlu dan penting, sudah pasti kita akan merancang terlebih dahulu untuk memilikinya. Dengan itu tiadalah pembelian tergesa-gesa lagi merugikan.

#4 Kenyangkan Diri

Ini merupakan psikologi diri dan juga minda separuh sedar kita. Apabila mahu pergi membeli belah, makan dulu. Bila perut kita kenyang, minda kita akan kurang berminat untuk berfikir. Kita akan terus menuju ke barangan keperluan yang telah dirancang. Setelah kenyang, perut kita juga terasa lebih berat, mata juga mahu tertutup, sudah pasti mahu pulang segera.

#5 Semak Harga

Barangan yang ditawarkan mungkin tidak semurah yang disangkakan. Akibat desakan harga murah dan hari terakhir, mungkin kita akan terpedaya. Jika memang barangan tersebut diperlukan mungkin kita sudah pernah menyemak harga di tempat lain. Kita perlu membuat pembandingan harga di beberapa tempat sebelum membuat pembelian.

Selamat Berbelanja

Diharap kaedah di atas dapat membantu kita membuat pembelian dengan lebih bijak.

Please follow and like us:

Kewangan: Asas Paling Asas

Untuk membina bangunan yang kukuh, kita perlukan asas yang kukuh. Begitu juga dengan pembentukan karektor insan yang hebat perlulah dengan asas nilai diri yang kukuh juga. Tidak terkecuali dalam pembinaan sistem kewangan yang kukuh juga memerlukan asas yang kukuh.

Seseorang dengan pendapatan yang tinggi melalui pelbagai sumber pendapatan pasti akan hidup susah dan kesempitan wang jika tidak mempunyai asas kewangan yang kukuh. Wang memang merupakan perkara pertama yang perlu kita ada. Tetapi tanpa asas, individu yang menjana pendapatan beribu ringgit pun, pasti akan merasa kekurangan wang, dan pendapatan yang ada sentiasa tidak mencukupi.

Periuk

Periuk

Ini telah digambarkan oleh nenek moyang kita lama dahulu:

‘Besar periuk, besarlah keraknya’

Sering kita dengar seseorang itu mengadu sering kekurangan wang, lebih-lebih lagi apabila sampai ketika hujung bulan. Dan sering juga kita dengar mereka mengadu dan mengeluh, “Kalaulah gaji aku besar.” Namun setelah beberapa tahun kita berlalu, keluhan yang sama, masih kita dengar. Ini berlaku kepada ramai orang termasuklah saya suatu ketika dahulu.

Asas Paling Asas

Ini kerana satu asas kewangan paling penting yang sering dilupakan. Asas ini boleh dikatakan asas paling asas dalam mencapai status bebas kewangan. Jika tidak dapat mencapai status bebas kewangan pun, dengan asas ini, tiada lagi keadaan kita perlu meminta-minta dalam waktu-waktu kecemasan.

Kewangan

Kewangan

Asas yang penting ini adalah perbelanjaan perlulah kurang daripada pendapatan. Selagi asas ini diingati dan sentiasa dikawal, masalah besar dapat dihindari. Namun, masih ramai yang tidak dapat mengikuti prinsip asas ini.

Memang Sukar

Terdapat beberapa keadaan yang menyukarkan kita untuk mengawal perbelanjaan supaya tidak melebihi pendapatan. Namun sebenarnya, keadaan-keadaan ini ada cara penyelesaiannya.

Berbelanja

Confession of a Shopaholic

Antara keadaan yang biasa ialah:

  1. Kekerapan hasil dan belanja – Pendapatan selalunya diperolehi sebulan sekali, tetapi perbelanjaan dibuat setiap hari. Jadi kita tidak sedar apabila perbelanjaan yang dikeluarkan sebenarnya telah melebihi dari pendapatan kita. Cuba bayangkan kita mendapat pendapatan secara harian, maka pengeluaran wang secara harian pasti lebih mudah kita kawal. Oleh itu, adalah penting untuk kita mempunyai senarai perbelanjaan bulanan supaya mudah untuk kita menilai kedudukan pendapatan kita.
  2. Belanja tetap yang tinggi – Kita selalunya mempunyai perbelanjaan tetap secara bulanan mahupun harian. Perbelanjaan ini pula selalunya mempunyai peratusan yang paling tinggi daripada jumlah pendapatan kita. Contoh perbelanjaan tetap bulanan ialah ansuran rumah dan kereta. Contoh perbelanjaan tetap harian ialah tambang pengangkutan, parking kereta dan makanan.
  3. Gaya hidup yang mewah – Kebanyakan dari kita mempunyai gaya hidup yang tidak sepadan dengan pendapatan kita. Gaya pemakaian kita sendiri ada yang melebihi dari pendapatan. Keinginan kita juga perlulah seiring dengan pendapatan kita. Tidak perlulah sampai ke tahap ‘biar papa, asal bergaya’.
  4. Belanja tidak perlu – Contoh perbelanjaan tidak perlu adalah seperti ketika kita pergi pasaraya. Apabila pulang ke rumah, banyak barang yang tidak anda perlu telah dibeli.
  5. Mudahnya dan seronok berbelanja – Berbelanja memang menyeronokan. Sehingga saya pernah mendengar bahawa ‘shopping’ adalah terapi. Lebih-lebih lagi apabila melihat sesuatu yang cantik dan ada pula jualan yang kononnya murah. Lebih teruk lagi apabila berbelanja mengunakan kad, tidak kiralah kad kredit mahupun kad debit. (Akan kita bincangkan di dalam entri yang lain)
  6. Perbelanjaan kecil – Perbelanjaan kecil ini adalah sesuatu yang kita rasakan kecil harganya tetapi jika kerap berlaku boleh memberi impak dalam jumlah perbelanjaan. Contohnya ialah pembelian barangan berhampiran kaunter seperti coklat atau gula-gula. Ini termasuk juga, membeli majalah ketika menunggu seseorang untuk temujanji, sedangkan ia tidak perlu.
  7. Tiada kawalan perbelanjaan – Ramai orang tidak mempunyai senarai perbelanjaan bulanan mereka. Apa lagi dengan perbelanjaan harian. Ini termasuk juga saya suatu ketika dahulu. Tanpa senarai perbelanjaan atau setidak-tidaknya had perbelanjaan harian, sukar untuk mengawal perbelanjaan.

Jimat Demi Masa Depan

Kerak Nasi

Kerak Nasi

Kita perlu mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu pada masa kini demi untuk keselesaan masa depan. Ini merupakan langkah pertama kita untuk mencapai status bebas kewangan. Pemahaman yang jelas mengenai cara perbelanjaan kita sangat penting. Dengan pemahaman ini kita akan dapat menentukan langkah seterusnya untuk mencapai status bebas kewangan. Semoga kita boleh menambah pepatah ‘besar periuk, namun kecil keraknya’ dalam kamus bahasa kita.

Please follow and like us: